تاریخ : جمعه، 25 آبان ماه، 1397
موضوع : گزارش تصویری

زیبایی های پاوه به روایت طیفور حاتمی

پاوه شهری دوست‌داشتنی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که دارای چشمه‌های فراوان، آبشارهای افسانه‌ای زیاد، جنگل‌ها، مراتع و باغ‌های سرسبزی است.



نام این شهررا به پاوه سردار یزد گرد سوم آخرین شاهنشاه ساسانیان منسوب می دانند که جهت جلب حمایت اکراد روانه این منطقه گردیده و مورد احترام اهالی قرار گرفت وبعدها به خاطر تجلیل از آن سردار این ناحیه را پاوه نامیدند که در کتابهای عربی فاوج آمده است. قلعه دژ و پاسگه که هنوز در پاوه وجود دارد بازمانده برج و باروی عهد آن سردار است .ظاهرا در محلی نزدیک پاوه که اکنون جنگاه گفته میشود مردم پاوه با سعد وقاص جنگیده اند . همچنین معنی کلمه اورامانات از اورتن یا اورامان که نام یکی از سروده های دین زرتشتیان است گرفته شده است.

 

شهر زیبای پاوه با قدمتی بیش از سه هزار سال در شمال‌غربی استان کرمانشاهبا فاصله نزدیک به ۱۱۲ کیلومتر از مرکز استان و ۴۵ کیلومتری نقطه مرزی ایران و کشور عراق جای گرفته است. سازه‌ها و منازل مسکونی این شهر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در بیشتر موارد پشت‌بام خانه‌ای که در ارتفاع کمتری از دامنه کوه ساخته شده است، حیاط منزل خانه‌ای است که چند متر بالاتر از آن بنا شده است. به دلیل شباهت معماری این شهر به شهر ماسوله در استان گیلان آن را شهر «هزار ماسوله» نیز می‌نامند.

 

هرچند بدلیل ضعف مدیریت شهری و بی توجهی شورا و شهرداری در این چند ساله بافت پلکانی شهر دچار تغییرات و تراکم ها و ساخت و سازهای غیر مجاز شده است اما با این وجود پاوه هنوز یکی از زیباترین شهرهای ایران است.

 

عکس : طیفور حاتمی

 

                                     

 

منبع : سلام پاوه


پاوه شهری دوست‌داشتنی با آب و هوای معتدل و کوهستانی است که دارای چشمه‌های فراوان آبشارهای افسانه‌ای زیاد جنگل‌ها مراتع و باغ‌های سرسبزی است

منبع این مقاله : :پاوه گشت
آدرس این مطلب : http://pavehgasht.ir/5/زیبایی-های-پاوه-به-روایت-طیفور-حاتمی/