تاریخ : يكشنبه، 25 آذر ماه، 1397
موضوع : اخبار و مقالات

سفر به پاوه ؛ شهر هزار ماسوله کرمانشاه

نویسنده: نسرین قصلانی /// سفر در زندگی هر فرد تاثیرات بسزایی دارد. در فرهنگ و دین اسلام نیز بسیار بر سفر کردن تأکید شده است. همچنین می‌گویند که« بسیار سفر باید تا پخته شود خامی».



کشور ما دارای اقلیمی چهار فصل است.بنابراین در هر فصل می‌توانید به قسمتی از کشور سفر کنید تا با طبیعت زیبا و بکرمناطق مختلف روبه رو شوید؛ طبیعتی که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را شیفته خود کرده است. این بار خبرنگار همشهری کردستان کوله‌پشتی خود را آماده کرده تا سفری به یکی از شهرهای کرمانشاه کند؛سفر به «پاوه»، شهر فرهنگ و ادب. پاوه یکی ازشهرهای تاریخی کرمانشاه است که قدمتی 3 هزار ساله دارد. جمعیت این شهر جمعیتی22هزار نفر است. برای سفر کردن اول از هر چیزی تهیه یک نقشه از مقصد می‌تواند راهگشای سفر باشد و ما نیز نقشه‌ای را آماده می‌کنیم.
سپس به دوشیوه برای سفر کردن فکر می‌کنیم؛ اولی استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و دوم خودرو شخصی است. با توجه به این که راه را بلد نیستیم از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنیم. از جنوب سنندج که مبدا سفرمان است به راه می‌افتیم. در میدان جهاد سنندج خودروهای مسافربر شخصی بسیاری هستند که بدون مجوز با نرخ 5هزار تومان مسافر کشی می‌کنند.برای همین به دلیل قانونی نبودن کار آنها به پایانه مرکزی سنندج می‌رویم و سوار خودروهای مسافرکش خطی می‌شویم. کرایه‌ هر فرد 10هزار تومان تا کامیاران است و به نظرم این کار به‌صرفه تر می‌آید.

عبور از کامیاران و روانسرتا رسیدن به پاوه
 از کامیاران عبورمی کنیم و سپس به روانسر می‌رسیم. سراب این شهر که مجموعه‌ای ازچشمه‌های جوشان و خروشان است جلوه‌ای بسیار زیبا به این شهر داده است. بسیاری از اهالی می‌گویند که در فصل باران یعنی بهار، آب سراب  خیابان اصلی را می‌پوشاند.
آب سراب از رشته‌ کوه‌های شاهو سرچشمه می‌گیرد وبسیار زیبا وجذاب است. پس از طی این مسافت زیبا و دلربا سرانجام به پاوه می‌رسیم، شهری با اصالت فرهنگی و آداب و سنن خاص خودکه جزوی از هویت مردمان این سرزمین است.
وجه تسمیه این شهر به این نام را به سردار «یزدگرد سوم» آخرین پادشاه ساسانی مربوط می‌دانند. یزدگرد سوم برای حمایت کردها روانه این ناحیه شده و مورد احترام مردم قرار گرفته بود.  برای همین به خاطر تجلیل از این سردار این ناحیه را پاوه نامیدند.
 درورودی شهر اولین چیزی که گردشگران را به خود جلب می‌کند معماری و شهرسازی آن است، زیرا هنوز هم بافت‌های تاریخی و قدیمی خود را حفظ کرده‌است. منازل مسکونی دراین شهرطوری طراحی شده که در بیشترموارد پشت بام خانه‌ای که در ارتفاع کمتری ازدامنه کوه ساخته شده، حیاط منزلی است که چند متر بالاتراز آن ساخته شده است. به همین دلیل پاوه را شهر«هزارماسوله» می‌نامند. البته بیشتر مناطق اورامانات نیز در مناطق کردنشین دارای چنین بافتی هستند.

پوشش کردی
مردم منطقه لباس زیبای کردی می‌پوشند که جزوزیباترین لباس‌ها محسوب می‌شود، زیرا میان لباس‌های ملت‌های مختلف برگزیده شده است. این لباس بسیار شکیل وآراسته است واز پوشیدگی وتنوع رنگ بسیاری برخورداراست. مردم منطقه به گویش اورامی یکی ازشاخه‌های اصلی زبان کردی که زبان اوستایی ودرعین حال باستانی ایرانی است، صحبت می‌کنند. مردم پاوه باوجود هجمه‌های فرهنگی بر ضد فرهنگ کشورمان توانسته‌اند هویت فرهنگی خود را حفظ کنند، به طوری که هنوز هم در این شهر کارمندان اداره‌های دولتی با پوشش محلی بر سرکار حضور پیدا می‌کنند. این مهم نشان از توجه و اهمیت به فرهنگ اسلامی- ایرانی دارد که می‌تواند در توسعه صنعت گردشگردی بسیار تاثیر‌گذار باشد.

بازار اصلی شهر
در گفت‌وگو با اهالی این شهر متوجه می‌شویم که نرخ برخی از کالاها و اجناس نسبت به سایر نقاط کشوردر پاوه بسیار پایین است، به طوری که می‌توان این شهر را با بانه و مریوان قیاس کرد. برای همین در ادامه سفر سری به بازار می‌زنم. در اولین نگاه مغازه کلاش دوزی نظرمان را جلب می‌کند ؛ کلاش‌هایی که به عنوان پاپوش از آن استفاده می‌کنند. این کلاش‌ها دارای کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسبی هستند.
سراغ سایر صنف‌ها و مغازه‌های دیگر بازار نیز می‌رویم و متوجه می‌شویم که قیمت اجناس بازار بسیار مطلوب است. در حین گشت و کذار در بازار متوجه می‌شوم که مردم از شهرهای دیگر برای خریدآمده اند و از خرید خود رضایت دارند، زیراپاوه نیز جزو شهرهای مرزی است و بازار آن به دلیل وارد کردن کالاازکشورهای همجوار مانند عراق و ترکیه و به دلیل نبود واسطه و دلالان ارزان تر از شهرهای همجوار است.

مسیرهای روستایی زیبا
سپس از بازار به سمت جاده اورامان حرکت می‌کنیم و به خارج از شهر می‌رسیم. درخارج از این شهر غار بسیار زیبای «قوری قلعه» قرار دارد که بزرگ ترین غارآبی آسیاست. جنگل زیبای «بلوط» نیز در این مسیر خودنمایی می‌کند . سپس از روستای سلن می‌گذریم. درحالی که ازاین روستا می‌گذریم رودخانه پرخروش سیروان که کوتاه ترین رودخانه جهان است نیز خودنمایی می‌کند. بعد از گذر از سلن به روستای هجیج می‌رسیم.چشمه بزرگ آب معدنی بلکه محل خروج آب آن درکنار بقعه امام زاده عبید الله (ع) است و به کوسه هجیج شناخته شده است در این منطقه قرار دارد. از مردم روستای هجیج سوال می‌پرسم که کوسه به چه معناست و آنها می‌گویند به معنی کوهسار است که به خاطرکوهستانی بودن منطقه این نام بر آن گذاشته شده است.


نویسنده نسرین قصلانی سفر در زندگی هر فرد تاثیرات بسزایی دارد در فرهنگ و دین اسلام نیز بسیار بر سفر کردن تأکید شده است همچنین می‌گویند که بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

منبع این مقاله : :پاوه گشت
آدرس این مطلب : http://pavehgasht.ir/46/سفر-به-پاوه-؛-شهر-هزار-ماسوله-کرمانشاه/