تاریخ : دوشنبه، 28 آبان ماه، 1397
موضوع : جاذبه های گردشگری باینگان

روستای زردویی

زردویی، روان یا روان زدویی که همچنین با نام آتورگه نیز شناخته می‌شود، روستایی از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است.این روستا در دهستان ماکوان قرار دارد و دارای ۲۵۸خانوار ‌است.



روستای زردویی از روستاهای ماقبل اسلام می‌باشد و به عقیدهٔ مردم روستا نام زردویی به معنای زرتشتیان است و همچنین نام پیشین آن یعنی آتورگه نیز به معنای آتشکده می‌باشد. همچنین یک قرآن خطی دستنویس مشهور به “قرآن بایِن” در روستای زردویی وجود دارد که با توجه به بررسی های به عمل آمده و برابر نظر کارشناسان، قرآن باین متعلق به دوره تیموریان می باشند و از آنجا که به مرور زمان صفحاتی از آن ها از بین رفته است نام و نشان نویسنده و تاریخ نگارش آن ها به درستی معلوم نیست، قرآن باین اینک در مسجد جامع روستای زردویی نگه داری می شود و همواره از سوی علاقه مندان مورد بازدید قرار می گیرد. روستای زردویی از قدیمی ترین روستاهای بخش باینگان بوده و وجود گوردخمه های متعلق به قبل از اسلام و مقبره “آما مِدران” که به روایتی برادر پیر میکائیل و یا یکی از بزرگان دینی آن زمان بوده در روستای زردویی، شاهدی بر این مدعاست. مردم این روستا که همگی اهل تسنن هستند از راه باغداری و دامداری گذران زندگی می کنند.فاصله جاده ای شهرستان پاوه تا تهران 618 کیلومتر است.این روستای یکی از پربازدیدترین روستاهای استان کرمانشاه می باشد که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند . این روستا اولین روستایی است که بیکاری در آن وجود ندارد و همه افراد به حرفه ای مشغول می باشند و دارای کسب و کار هستند. در این روستا جشن های برگزار می شود از جمله برگزاری جشن «آگر نوروزی» که هر شب در ایام نوروز انجام می‌شود، برگزاری جشن آزادسازی کبک‌ها، برگزاری جشن طبیعت، برگزاری جشن تبرسوزان و برگزاری جشنواره آوای روستا از جمله برنامه‌های متنوع روستای زردویی می باشد .

روستای زردویی

روستای زردویی

 

روستای زردویی

روستای زردویی

روستای زردویی

 

 


زردویی روان یا روان زدویی که همچنین با نام آتورگه نیز شناخته می‌شود روستایی از توابع بخش باینگان شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است این روستا در دهستان ماکوان قرار دارد و دارای ۲۵۸خانوار ‌ است

منبع این مقاله : :پاوه گشت
آدرس این مطلب : http://pavehgasht.ir/29/روستای-زردویی/