تاریخ : دوشنبه، 28 آبان ماه، 1397
موضوع : جاذبه های گردشگری پاوه

روستای نسمه

اسم روستا حکایت های عجیبی را با خود دنبال می کند، حکایت اول از پای کوه واقع شدن آن و هوای خنک و مرطوبش می باشد. نِسرم در کردی به معنای مرطوب است که با گذر زمان تغییر شکل داده و به صورت نسمه درآمده است.



حکایت دیگر مربوط به غارهایی است که در دل کوهای اطراف آن وجود دارد، می گویند در این غارها اشکال عجیبی، شبیه به نعل اسب وجود دارد که تعداد آن ها به نه عدد می رسد و به همین دلیل "نُه سم" یا نُسمه نامگذاری شده است.

روستایی خیال انگیز که پس از گذر از جاده های کوهستانی به ناگاه زیبایی خود را به رخ بیننده می کشد. مردمان آن برای رفاه و آبادانی روستای خود تمام تلاششان را به کار می بندند و از تمام پتانسیل های روستای خود به بهترین نحو بهره می برند، از گردشگران به بهترین نحو پذیرایی می کنند و در حد توان امکانات رفاهی را برایشان فراهم می کنند و هر روز به زیرساخت های گردشگری خود می افزایند. از اسکان و اقامتگاه های بوم گردی گرفته تا تفریح و گردش و خرید. نکته جالب توجه آنکه تک تک افراد این روستا دغدغه گردشگری دارند و همین فرهنگ گردشگرپذیری کمک بسیار بزرگی به صنعت گردشگری آن کرده است. گردشگرانی از داخل و خارج کشور، از شهرهای دور و نزدیک.

persis

جالب اینجاست که این روستا علاوه بر دارا بودن لقب "هدف گردشگری"، لقب دیگری را یدک می کشد، و آن روستای "سالم" است، چرا که اقدامات دهیاری و اهالی آن روندی را طی نموده که مردم روستا از وضعیت سلامتی بسیاری بالایی برخوردارند. مصرف و فروش دخانیات در این روستا ممنوع است و تورهای مختلف ورزشی از جمله دوچرخه سواری، پیاده روی و کوه نوردی در فواصل زمانی کوتاه در این روستا برگزار می شود که مشارکت اهالی این روستا و روستاهای اطراف را به دنبال دارد

اما روستای نسمه کجاست و چگونه می توان به آنجا رسید؟ این روستا در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان پاوه قرار گرفته است و از شمال به جاده ارتباطی پاوه-کرمانشاه و کوه های شاهو محدود می گردد و از جنوب نیز به مراتعی که بین این روستا و روستای مزیدی و کوه های قرار گرفته بین آن دو می رسد. از شرق نیز توسط روستای دره بین و باغات آن و از غرب به روستای چورژی  وسرکران محدود گشته است.

روستا به دلیل داشتن آب فراوان و موقعیت قرارگیری نسبت به خورشید از آب و هوای خوب و خنکی، به خصوص برای روزهای گرم تابستان برخوردار است. رود و چشمه های آب فراوان، کوه ها، غارها و طبیعت بی بدیل آن از ویژگی های طبیعی این روستا است. همانطور که پیشتر گفتیم، مردم این روستا دغدغه ی گردشگر دارند و تمام تلاششان را برای رضایت آن ها انجام می دهند. بله، همین اهمیت به مقوله گردشگری موجب گشته است تا اهالی این روستا با کمک دهیاری مسیرهایی برای پیاده روی، کوهنوردی و صخره نوردی برای گردشگران تعریف کند و در صورت نیاز راهنمایی محلی نیز برای کمک به افرادی که به همین قصد به منطقه سفر کرده اند نیز آن ها را همراهی خواهد کرد.

 اما اگر فکر میکنید این ویژگی ها دلایل محکم و کافی به شما برای سفر به این روستا را نمی دهد باید بگوییم که این روستا از امکانات گردشگری دیگری نیز برخوردار است.

تپه قلعه نسمه یا چورژی و گوردخمه

این قلعه که مربوط به سده های میانه دوران های تاریخی پس از اسلام است توانسته است تاریخ را نیز چاشنی طبیعت بکر این روستا کند. همچنین در ارتفاعات اطراف این روستا یک گوردخمه تاریخی مربوط به دوران مادها وجود دارد که هر دوی این آثار به ثبت ملی نیز رسیده اند.

باغ پرندگان و پرورش اسب های اصیل

در گوشه ی دیگری از روستا، یکی از اهالی به نام "حسرت شریفی" اقدام به راه اندازی باغ پرندگان کرده است که پرنده های مختلفی از کشورهای مختلف را شامل می شود. با گذشت زمان باغ پرندگان نیز گسترش یافت و اکنون گونه هایی نظیر شترهای لامای کلمبیایی و گوزن اروپایی نیز در آن یافت میشود. یکی دیگر از ویژگی هایی که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند، پرورش گونه های اصیل اسب کرد و یا کلهر است که ارزش ریالی هر کدام از آن ها بیش از یک میلیارد می باشد و تنها چیزی که زیبایی این مجموعه را توصیف میکند از نزدیک دیدن آن هاست. این مجموعه موفق شده است با به کارگیری افراد محلی، رونقی اقتصادی به روستا بخشیده و میزان اشتغال را افزایش دهد.

 

گفته میشود یک مجتمع تفریحی گردشگری به مساحت چندین هزار متر مربع نیز در دست احداث است.

موفقیت این روستا در گردشگری میزان بالای مشارکت اهالی و افراد روستا و تلاش های بی وقفه آن هاست، پس شما هم به عنوان گردشگر، اگر قصد سفر به این روستا را دارید، حواستان را به طبیعت بدهید و احترام به مردم روستا و اقتصاد آن ها را از یاد نبرید.

دغدغه ی اقامت هم نداشته باشید. این روستا با دارا بودن چندین اقامتگاه بوم گردی پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و میهمانان است.

 

 

عکس : طیفور حاتمی 

 گزارش تصویری 

 

 

 

           نسمه                         اسم روستا حکایت های عجیبی را با خود دنبال می کند حکایت اول از پای کوه واقع شدن آن و هوای خنک و مرطوبش می باشد نِسرم در کردی به معنای مرطوب است که با گذر زمان تغییر شکل داده و به صورت نسمه درآمده است

منبع این مقاله : :پاوه گشت
آدرس این مطلب : http://pavehgasht.ir/28/روستای-نسمه/