تاریخ : يكشنبه، 27 آبان ماه، 1397
موضوع : جاذبه های گردشگری نوسود

روستای نیسانه

روستای نیسانه از توابع هورامان لهون واقع در 5 کیلومتری جنوب شرق شهر نوسود واز روستاهای بخش نوسود می باشد. این روستا مشرف بر رودخانه دوآب وبر سر راه پاوه به نوسود قرار دارد.



موقعیت سیاسی و جغرافیایی روستای نیسانه

روستای نیسانه یکی از روستاهای دهستان سیروان از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه میباشد که در فاصله 25 کیلومتری شهر پاوه و15 کیلومتری بخش نوسود و در مسیر ارتباطی پاوه – نوسود واقع که تمامی مسیر مزبور آسفالت گردیده است.

این روستا از شمار روستا های کوهستانی که از شمال به روستای وزلی جنوب به رودخانه سیروان  واز شرق به رودخانه سیروان و از غرب به روستای تشار محدود می گردد.

وضعیت طرح هادی روستا

طرح هادی روستا در سال 1376توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهیه وتصویب ودر سال 83 فاز اول اجرایی شده است.که دارای نواقصاتی است که مشکلات عدیده ای رادر جهت توسعه روستا فراهم اورده است.که باتوجه به ضرورت بازنگری تا کنون اقدامی صورت نگرفته است .

امیدوار مسولین محترم قبل از اجرای طرح هادی روستایی مشکلات زیر ساختی همانند لوله کشی اب شرب و فاضلاب را مورد توجه قرار داده تا حاصل زحمات از بین نرود.               

ویژگی های اقتصادی روستا

 

میزان اراضی کشاوری

براساس اطلاعات اخذ شده از سازمان جهاد کشاورزی (سال85) میزان کل اراضی کشاورزی روستا 38هکتار که از این میزان 31 هکتار باغی و7هکتار اراضی زراعی است.

وضعیت دامداری

دامداری یکی از فعالیت های مکمل دراقتصاد روستای نیسانه به شمار می اید.

 

منابع آب روستا  

 

 منبع اب شرب درارتفاعات شمال شرق وشرق  روستا واقع که از طریق لوله کشی به مخزن انتقال ووارد شبکه آب روستا شده که با ابدهی کمی  که داشته  روستا با مشلات بهداشتی واجتماعی روبه رو است .

که این مهم با پیگیری جدی وخستگی ناپذیر دهیاری از طریق مراجع مربوطه پیگیری وتنها گزینه ممکن اب چشمه روبه روی  پرورش ماهی دوآب است که در اسفند89 توسط مدیر دلسوز آبوفاضلاب شهرستان جناب اقای مرادی به صورت طرح ارائه وکارشناسی و مطالعات اولیه انجام گرفته است.

 

ویژگی های جمعیتی

 

بر اساس اطلاعات اخذ شده درسال 85 جمعیت روستا 90خانوار و 300 نفربوده که دارای نرخ رشد طبیعی 1درصد و نرخ رشد سالانه (مطلق)6./1درصد است

وبا مقایسه نرخ رشد سالانه وطبیعی معلوم میگردد که روستای نیسانه 6 نفر درهزار مهاجر پذیری داشته است

ازدلایل کمی جمعیت روستای نیسانه کمبودآب شرب است که در 24ساعت فقط نیم ساعت آب در شبکه موجود است که بلاجبارمردم  را به تخلیه روستا ومهاجرت وامی دارد.

 

وضعیت خدمات وتاسیسات وامور زیر بنایی روستا                                                                                 

یک واحد دبستان ابتدایی دخترانه و پسرانه مختلط  و دکل و تاسیسات سیما                  

6-2) جایگاه فروش نفت                                                              

 6-3)ساختمان دهیاری

6-4)جایگاه دفع زباله روستا

6-5)تاسیسات ولوله کشی اب شرب

6-6)انتن ودکل موبایل                                                                    

6-7)ساختمان پست ومخابرات0

 6-8)تلن ثابت خانگی                                                                                                             

گزارش عملکرد دهیاری

 

نرده گذاری دیوارهای مرتفع شهرک تجمع روستا به طول 150 متر با اعتبار 3000000 تومان

ایجاد منبع و لوله گذاری و انتقال آب شرب به محل پل دو آب به طول 2کیلومتر رفع کمبود آب جهت آبرسانی سیار به روستاهای سطح بخش و نیروهای نظامی و انتظامی .

تحویل و تصدی پمپ آب جهت آبرسانی سیاربه باغات کشاورزی سطح بخش نوسود

پیگیری تعمیر دبستان شهدای نیسانه و مسجد قدیمی 

تجهیزو راه اندازی کتابخانه مسجد جامع به مبلغ 500000تومان

کمک به مسجد خاتم النبی جهت تکمیل نمای بیرونی به مبلغ 2000000تومان

اجرای فاز اول  فاضلاب کشی روستا به طول 1350 متر  بالوله پلی اتیلن به مبلغ 20000000تومان

انجام امورات صندوق بیمه روستاییان و عشایر در دو دهستان سیروان و شرام و شهر نوسود ونودشه

پیگیری الودگی اب شرب روستای نیسانه ومراقبت های بهداشتی تا حصول اطمینان قطعی ازسلامت آب شرب مصرفی (سال 1389)

 

مسایل ومشکلات روستا

 

نداشتن خانه بهداشت

روستای نیسانه علی رغم مرکزیت دهستان سیروان وقرار گرفتن در مسیر اصلی   متاسفانه مورد کم لطفی مسولین شبکه بهداشت شهرستان بوده که  قبلا زیر نظر خانه بهداشت هیروی می با یست تا پل دوآب با ماشین و بقیه راه را یک ساعت پیاده روی در جاده خاکی می رفتند و اخیرا به عنوان روستای قمر  خانه بهداشت تشار گره ای دیگر بر مشکلات ما اضافه شد که علاوه بر هزینه مضاعف 4 ساعت زمان لازم است .

متاسفانه با پیگیری های شورای اسلامی ودهیاری  تا کنون اقدامی در جهت احداث خانه بهداشت  صورت نگرفته و شبکه بهداشت ملاک جمعیتی را بهانه ای  برای کم کاری خود قرار می دهد.

 

کمبود آب شرب اشامیدنی 

 

حاد ترین مشکل روستای نیسانه کمبود اب شرب است که به صورت معضل اجتماعی مشکلات عدیدهای را به وجود اورده است. مردم روستای نیسانه با وجود کمترین امکانات ولی با روحیه به امید انتقال اب چشمه پاوه رود در روستا مانده اند وگر نه 72 ساعت نیم ساعت اب دردی رو دوا نمی کند .شایان ذکر است که این چشمه تنها گزینه ممکن است که در فاصله 5کیلومتری روستا قرار گرفته با همت اهالی محترم و همکاری اداره محترم جهاد و ابفار 2 کیلومتر ان لوله گذاری و اکنون اب شرب جهت ابرسانی سیار روستاها از همین محل تامین میشود در کارشناسی اسفند 89 کمیت وکیفیت ان مورد تایید قرار گرفته و به صورت طرح جهت تامین اعتبار توسط مدیر دلسوز ابفار به استان ارایه شده است.                                              

میزان ابدهی چشمه پاوه رود

 

وضعیت غیر بهداشتی محله قدیمی روستا (مشکل فاضلاب)

 

فاضلاب روستای نیسانه در قسمت شهرک تجمع روستا به طول 1350 متر توسط دهیاری با کمترین هزینه  15000000تومان اعتبارات دولتی و 5000000تومان مشارکت مردمی با وجود مشکلات فراوان از جمله  سختی جنس زمین روستا وتردد گسترده وسایل نقلیه به مرحله اجرا درامد. که وضعیت بهداشتی محل رادر وضعیت مناسبی قرار داده است . فاز دوم طرح در محله قدیم روستا ضمن  اعلام همکاری ومشارکت مردم تامین اعتبار نشده است که امید واریم با مساعدت مسولین به زودی شاهد تحقق ان باشیم تا اهالی محترم از وضعیت بهداشتی مطلوبی برخوردار شوند .شایان ذکر است متراژ مورد نظر 600 متر وبا مبلغ 8000000تومان قابلیت اجرایی دارد که این شبکه نیز به فاز اول وصل خواهد شد. که عامل اصلی در هزینه بردار بودن طرح ، گسترش خطی روستا در مسیر جاده اصلی  بخش ومرز شوشمی میباشد که تردد وسایل نقلیه سنگین مانع پیشرفت فیزیکی است وعامل دیگرشیب خطرناک جاده است که می بایست پس از حفاری فورا لوله گزاری شود.

 

عدم راه اندازی پست بانک

 

باتوجه به وجود ساختمان تازه ساز اداره محترم مخابرات و مکاتبات عدیده شورا و دهیاری و پاسخ آن اداره ی محترم مبنی بر راه اندازی پست بانک در آینده ی نزدیک متاسفانه تا کنون اقدامی صورت نگرفته است امیدوار است مسولین محترم نظر به ضرورت موضوع نسبت به راه اندازی ان اقدام نمایند.

 

 

گرد آورنده : فرشاد کرمی دهیار روستای نیسانه( آذر 1390)


روستای نیسانه از توابع هورامان لهون واقع در 5 کیلومتری جنوب شرق شهر نوسود و از روستاهای بخش نوسود می باشد این روستا مشرف بر رودخانه دوآب و بر سر راه پاوه به نوسود قرار دارد

منبع این مقاله : :پاوه گشت
آدرس این مطلب : http://pavehgasht.ir/20/روستای-نیسانه/