تاریخ : يكشنبه، 27 آبان ماه، 1397
موضوع : جاذبه های گردشگری نوسود

آسیاب آبی شهر نوسود یکی از آثار تاریخی ارزشمند

آسیاب آبی 'حوضه لاره' نوسود یکی از باارزش ترین آثار تاریخی این شهر و استان کرمانشاه است که می تواند مقصد بازدید گردشگران داخلی و خارجی باشد.



به همت یکی از علاقمندان وفعالان آثار باستانی این شهر وبا حمایت شهرداری وشورای اسلامی شهر نوسود اقدام به بازسازی ومرمت یکی از بارزش ترین آثار تاریخی شهر نوسود پس از نیم قرن از تخریب آن نمود. سلام خسروی

 

سلام خسروی افزود: این اقدام در راستای معرفی وگسترش توانمندی وهوش وزکاوت گذشتگان این دیار انجام شد تا نسل کنونی وآیندگان نیز بدانند که پیشینیان آنها چگونه بر محدویت ها غلبه کرده اند.

 

وی گفت: ما ملت ایران ملتی هستیم که ایستاده بریک بستر تاریخی خیلی کهن وافتخار میکنیم که پیشینیان اجداد ما توانسته اند با غلبه بر محدویتهای مختلفی که محیط طبیعی بر آنها تحمیل کرده ،هنر وخلاقیت خوشان را نشان بدهند.

 

شهردار نوسود افزود: ما هم وظیفه داریم این توانمندیهای گذشتگان خودمان را به عنوان یک ارزش تاریخی ومورد احترام هم به جهانیان وهم به هموطنانمان نشان دهیم.

 

سلام خسروی افزود :آسیاب های آبی در منطقه پاوه واروامانات به عنوان یکی از شاخصه های اصلی در زمینه خودکفائی واقتصاد مقاومتی برای تبدیل گندم به آرد ونان مورد نیاز مردم مورد استفاده قرار میگرفتند.

آسیاب حوضه لازه ، لالو محمود
شهردار نوسود تصریح کرد :هدف اولیه ما از حمایت برای بازسازی این اثر تاریخی اقالی خود باوری به نسل کنونی وتبیین اقتصاد مقاومتی است که از این بسترها ریشه گرفته است.

 

وی افزود: پیشنیان ما در این دیار کهن در ساخت آسیاب ها آیب از آخرین یافته های علوم ریاضی،فیزیک،هندسه ومعماری واستفاده از انرژی آب که امروز تدریس میشود قرنها پیش بهره برده اند.

 

سلام خسروی افزود: مردم نوسود امروز افتخار دارد میزبان تمامی هموطنان وگردشگران داخلی وخارجی برای بازدید از این آسیاب آبی ودهها جاذبه گردشگری دیگر این منطقه که میتوانند لحظات شاد ومفرحی را برای آنها به همراه داشته باشد.

 

رحمت قادر پور از جوانان فعال وعلاقمند آثار باستانی وتاریخی اهل نوسود که کار مرمت وباسازی آسیاب آبی نوسود را انجام داده است هدف خود را از این کار احیاء وحفظ اصالت وفرهنگ مردم این دیار عنوان کرد وگفت ۱۶ ماه تمام کار بازسازی ومرمت این سازه طول کشید.

 

وی با اشاره به تاریخچه آسیاب ها وبه خصوص آسیاب آبی گفت تارخ درست وصحیحی از این اسیابها وجود موجود نیست وکسی قادر نیست که بگوید اولین بار ایرانیان یا یونانیان این آسیابها را ساختند.

 

قادرپور با اشاره به انواع مختلف آسیابها گفت مهمترین نوع آنها آسیاب آبی است که با توجه به قدرت بیشتر وکیفیت آرد بهتر متمایز هستند.

 

وی گفت: مهمترین ویژگی آسیابهای آبی منطقه پاوه واورامانات را بیشترین استفاده وبهره از انرژی آب عنوان کرد وگفت آنچه امروز ما به عنوان نیروی ئیدرو استائیک آب می شناسیم و در توربینهای فرانسیسی هست قرنهای پیش پیشینیان ما این شیوه را بکار گرفته اند .

 

این فعال و علاقمند آثار باستانی و تاریخی افزود: امروز میتوانم ادعا کنم که در عصر حاضر با تمام تکنولوژی روز دنیا وتمام دانش هرگز قادرنخواهد بود یک میلی گرم بیشتر از نیرویی که نیاکان مادر آسیاب ها آبی با استفاده از آب وارد کرده اند،وارد کنند.

 

قادرپور افزود: ویژگی هایی که آسیاب های آبی پاوه واروامانات را منحصر بفرد کرده است این است که آنها اصول هندسه را شناختند وبر مبنای این اصول حداکثر استفاده را از حداقل آب برای به چرخش درآوردن سنگ نود کیلیویی آسیاب برده اند.

 

وی ویژگی دیگر آسیابهای آبی این منطقه را استفاده از تنوره های ساروچ ساخته اند که نفوذ ناپذیر وبسیار مستحکم هستند بطوری که همین تنوره آسیاب آبی حوضه لاره نوسود با وجود صدها گلوله توپ وخمپاره امپراطوری عثمانی ورژیم بعث هیچ آسیبی ندیده است.

 

وی تصریح کرد: تنوره های آسیاب های آبی را بصورت موز ساخته اند تا هیچ مانعی بر سرراه آب قرار نگیرد تا آب بدون هیچ مانعی از تنوره به پره های آسیاب برخورد کرده وسنگ را بچرخاند.

 

قادرپور افزود: در ساخت آسیابهای آبی در پاوه واروامانات ودر قرنها پیش که دانش وتکنولوژی در جهان بسیار فقیر وضعیف بوده است مردم این دیار در آن زمانها با بهره گرفتن از هوش وزکاوت خود از قوانین امروز هندسه وفیزیک بهره برده اند.

 

شهر نوسود از توابع شهر ستان پاوه در استان کرمانشاه است که با دو هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری شهر پاوه قراردارد ودارای جاذبه های فراوان گردشگری است.

 

 

آسیاب حوضه لازه ، لالو محمود

 

 

 

منبع : سلام پاوه


آسیاب آبی حوضه لاره نوسود یکی از باارزش ترین آثار تاریخی این شهر و استان کرمانشاه است که می تواند مقصد بازدید گردشگران داخلی و خارجی باشد

منبع این مقاله : :پاوه گشت
آدرس این مطلب : http://pavehgasht.ir/19/آسیاب-آبی-شهر-نوسود-یکی-از-آثار-تاریخی-ارزشمند/