تاریخ : شنبه، 26 آبان ماه، 1397
موضوع : اخبار و مقالات

غار قوری قلعه نگینی از جنس سنگ و آب

ستاره یونسی /// در دامنه های رویایی و خیال انگیز شاهوی سرافراز و در فاصله قریب به هشتاد کیلومتری غرب کرمانشاه استاد زبردست معماری طبیعت سنگ و آب را در هم آمیخته



و شاهکاری فراهم آورده که معماری زیبا و دل انگیز آن عقل و هوش مدعی عقلانیت و شعور را در خود محو و متحیر می نماید که چگونه این چنین زیبا سروده شده است این بنای اغواگر و ناخودآگاه سر تسلیم بر آستان جانان می نهد و زبان تحسین می گشاید که «فتبارک الله احسن الخالقین»

غار قوری قلعه بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه

 

سخن از غار قوری قلعه است و زیبایی های بی کران آن که اگرچه در دل طبیعت بی انتهای اورامانات نقاب بر چهره نهاده و خاموش به کنجی نشسته است اما نامی به گستره ی ایران پر فروغ، خاورمیانه و حتی جهان دارد. بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه سخن ها دارد از تاریخ و گذشته ی ۶۵ میلیون ساله ی خود، سخن هایی که با سنگ سخت بر پیکر طبیعت افسونگر نگاشته است. این غار که به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران ثبت شده است در کنار روستای «دره مران» قدیم و قوری قلعه کنونی قرار دارد.

 

روستایی بی سر و صدا و آرام در دره ای عمیق و دراز که چون ماری در میان کوه خفته است و می رود در دوردست ناپیدا می شود. شاید واسطه ی آبادی این روستا آب گوارایی است که در پایین دست غار کذایی بیرون می آید و در دل روستا جریان می یابد و می رود تا شاید غباری از اندوه دلی در دره ی تنگ و تاریک بزداید. آری این است داستان قوری قلعه و غار آن داستانی که اکنون نام روستا را فراخنای هستی گسترده و در کتاب ها ثبت نموده است.

 

کشف غار در سال ۱۳۵۵ توسط غارشناسان انگلیسی

 

داستانی که بارها از جای جای ایران و جهان طبیعت دوستان را در قالب گروه های گردشگری و اکتشافی به خود خوانده است همچون گروه اکتشافی غارنوردان انگلیسی در سال ۱۳۵۵ و غارشناسان فرانسوی و گروه های متعدد دیگر از ایران و … که هرکس شرحی نگاشتند بر آن به نوبه خود تا تفسیری نمایند نهانی های آن را عده ای آمدند و از عمق ۳۰۰۰ و اندی متری آن گفتند و عده ای از طول ۱۲ کیلومتری و برخی از دمای ثابت ۷ تا ۱۱ درجه ای و دیگران از مساحت بزرگش پرده برداشتند و نام بزرگ ترین غار قاره کهن بر آن نهادند و نام هایی همچون عروس و مریم و کوهان شتر و … بر تالارهای زیبایش گذاشتند، تالارهایی که به انواع زینت ها و آرایش ها آراسته شده و قندیل های آویزان آن نشان از گذشته ای دور و ناشناخته دارد که زبان از تفسیر آن قاصر است و کلمات بر قامتش کوتاه و فقط دیده ی جهان بین می خواهد تا بنگرد و بیاساید و در دل زمان عقل را به سفر ببرد، سفری به اعماق حوضچه های ۱۴ متری در دل تنگ و تاریک کوه، سفری به دوران ساسانی و آثاری که اینجا از خود بر جای گذاشته اند و این را می رساند که شاید زندگی در این غار مخوف و اما در عین حال زیبا و مهیج جریان داشته است یا حداقل بر دهانه ی آن کیا و بیایی صورت گرفته و این کوزه ها و سفال ها یادگار آن زمان است. اما همه ی این ها نه کل زیبایی هاست بلکه شرحی است از هزاران کاندر حکایت آورده اند و به نظر می رسد این همیشه زیبای خفته راز های مگوی بی شماری هنوز اندر دل دارد که شاید آیندگان با تکنولوژی و امکانات خود از آن رمز بگشایند. آن گونه که ساکنان روستا می گویند آنان در گذشته این چنین مسلح به چشم تیزبین علم به غار نمی نگریستند بلکه گاهی دهانه فراخ آن را عنوان مأمن و پناهگاهی برای دام های خود به کار می بردند و گاهی در گرمای تابستان خسته از کار روزانه در کوه و کمر به خنکای آن پناه می بردند و خود را از تیغ آفتاب پنهان می نمودند.

 

پذیرایی از گردشگران در محیطی بی نظیر

 

اما اهل گردشگری و توریسم به این مقوله راضی نشدند و سال ها تلاش نمودند و کندند و کاویدند تا شرایط تفریح و تفرج در عمق غار برای همگان میسر شود و راه هایی مصنوعی در دل طبیعت بکر غار گشودند تا همه را به تماشاگه راز ببرند و در بیرون آن نیز به قهوه خانه های ساده و سنتی فرودست غار که سال ها محفل آرامش مسافران بود قانع نشدند و پای توسعه و پیشرفت را به این دیار گشودند و گستردند بساط فناوری را و مکانی زیبا در بیرون غار نیز با امکانات رفاهی فراهم آوردند و این چنین شد که اکنون این هزارتوی تاریخ طبیعت روزانه شاهد بازدید هزاران مشتاق طبیعت است.

 

منبع : پاوه پرس


ستاره یونسی در دامنه های رویایی و خیال انگیز شاهوی سرافراز و در فاصله قریب به هشتاد کیلومتری غرب کرمانشاه استاد زبردست معماری طبیعت سنگ و آب را در هم آمیخته

منبع این مقاله : :پاوه گشت
آدرس این مطلب : http://pavehgasht.ir/14/غار-قوری-قلعه-نگینی-از-جنس-سنگ-و-آب/