تاریخ : شنبه، 26 آبان ماه، 1397
موضوع : اخبار و مقالات

گزارش سفر دکتر بهیار سلیمانی نماینده دور ششم به پاوه

ما ایرانی ها بسیاری از گنجینه های خود را نمی شناسیم و از آن غافلیم و از موهبت آن نیز بهره مند نمی شویم تا سرسبزی و طراوت می خواهیم همگی در همه فصل ها در شمال ایران ازدحام می کنیم.



آیا به غرب ایران رفته اید؟ کافی است با یک ساعت پرواز وارد آسمان غرب کشور شوید.

کرمانشاه را برگزینید * سرزمین مهربانی و امید * مردمانی که مهمان  را حبیب خدا می دانند و با عشق در خدمت شما هستند.

وقتی  به کرمانشاه رفتید در اردیبهشت احساس می کنید در بهشت هستید.

به قول سعدی شیرازی * ( فراش باد صبا را گفته تا فرش زمردین بگسترد)*

از آسمان که به زمین نگاه می کنید رودهای جاری و مرغزارهای بی نظیر و تالاب ها و سراب ها چنان چشم نواز هستند که آرزو دارید از خلبان پرواز بخواهید اگر ممکن است برفراز آسمان غرب کشور شما را بچرخاند اما وقتی آمدید متحیر می شوید که به کدام سو بروید…

 بعد از همدان و گردنه بسیار زیبا و پرپیج و خم اسدآباد، ادامه مسیر شمارا به کنگاور می رساند سرزمینی زیبا و دشت های پهناور که پوشیده از گندمزارها و مزارع وسیع کلزا شما به راحتی می توانید به تویسرکان بروید و باغات پهناور گردو را ببینید و سرسبزی بهاری را تماشا کنید یا میتوانید مسیر نهاوند را انتخاب کنید و بروید محل تاریخی نبردهای ایران و اعراب در سرزمین طبیعت و  رودخانه ها و آبهای جاری ملاحظه کنید و اردیبهشتی را ببینید که در کمتر جایی از ایران می توانید چنین طراوتی را مشاهده کنید.

 اگر به صحنه بروید که خود دنیای دگری است از زیبایی و خاطرات منطقه زیبای دربند شما را به یاد همه دربندهای ایران می اندازد هرچند آب فراوان و درخت های سر به فلک کشیده چنار و گردو های کهن آن را، جای دیگری نمی توانید ببینید. بیستون و طاق بستان کرمانشاه که خود عظمت دیگری از دوره پادشاهان ساسانی است* و خاطرات شیرین شعر و ادب فارسی در اشعار نظامی گنجوی و خاطرات شیرین و فرهاد، در ادامه مسیرمی توانید هرسین سرسبز را مشاهده کنید.

یادآور شوم که کرمانشاه خود بخشی از عظمت و تاریخ ایران است،  طاق بستان که خود بوستان است سرشار از طراوت با آبی فراوان و کتیبه های غرور انگیز در دل کوه و حجاری به قدمت دوره ساسانی است.

از کرمانشاه به دو مسیر متفاوت گردشگری می رسید، یا غرب استان کرمانشاه (اسلام آباد غرب، سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب) را انتخاب می کنید  که جزء مناطق گرمسیری استان هستند و زمان مسافرتتان را اواخر زمستان و اوایل فصل خوش آب و هوای بهار انتخاب می کنید و یا شمال استان کرمانشاه (منطقه اورامانات: روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی) را انتخاب می کنید و به اصطلاح منطقه ی سردسیری و سرسبز و معتدل کوهستانی است که فصل بهار آن گوشه ای از بهشت را به نمایش می گذارد و طبیعت بکر و دست نخورده و طبیعی آن را  می توانید بازدید کنید. قابل ذکر است که برای دیدن طبیعت جنگلی، جنگل های بلوط نیز می توانید، مسیر اسلام آباد غرب  به ایلام را انتخاب کنید.

در دل بهار می توانید به شهرستان قصر شیرین و کرند غرب بروید سرپل ذهاب و گیلانغرب  را ببینید و سومار و نفت شهرش را مشاهده کنید گذر مرزی پرویز خان را ببینید و در فاصله نه چندان دور از قله پوشیده از برف شاهو با نخل های سرافراز قصر شیرین نیز آشنا شوید و در حالیکه بلوط ها در اورامانات مشغول جوانه زدن هستند نخل ها در قصر شیرین با عطر طارونه بهار را پشت سر گذاشته اند و استانی را می بینید که هم سردسیر است و هم گرمسیر خودش چهار فصل است این نعمتی است که قابل بهره برداری مضاعف است هنوز عشایر کلهر و کرد به کوچ نشینی مشغول هستند و این سرمایه بزرگی برای گردشگری است و فرصت بسیار جالبی است برای آشنایی مردم با زندگی عشایر سخت کوش ایرانی، ما باید از مواهب الهی بهره ببریم و کشور عزیزمان را با توسعه گردشگری احیا کنیم و از مهر مادری سرزمین پهناورمان نهایت لذت را ببریم.

 اگر خواستید لطافت بهار را با عمق جان احساس کنید به منطقه ی اورامانات بروید از کرمانشاه به سمت روانسر و پاوه که حرکت کنید حتی یک نقطه را نخواهید یافت که زمرد رنگ نباشد، وقتی مسیر را ادامه دهید متحیر می شوید کدام مسیر را انتخاب کنید

روانسر،کامیاران، جوانرود، پاوه، ثلاث باباجانی مثل اینکه به چهاراه بهشت رسیده اید بی اختیار می شوید به کدام جهت بروید و کدام را انتخاب کنید به دنیایی از محبت و مهربانی و صفا با طبیعتی سرسبز و خارق العاده خواهید رسید.

کردهای سورانی و هورامانی در قلمرو اورامانات مهمان نوازی را به غایت رسانده اند امروز ده ها مرکز بومگردی همپای سایر مردمان سخت کوش، ایران را آراسته اند تا به هموطنان خویش خدمت کنند، در کنار تالاب ها در دل جنگل های زاگرس در زیر سایه قله سرافراز شاهو که گاهی ارتفاع برف آن  به هفت متر می رسد.

کاک ناصر بومگردی زیبای سابات را در روستای کانی کُچکینه در حاشیه شهرستان روانسر آراسته است تا روز و شب شما را با محبت و عشق و مهمان نوازی و هنر و موسیقی محلی  و مراسم آئینی ایرانیان ماندگار سازد.

در ادامه مسیر از غار قوری قلعه دیدن کنید تا معنای آب های زیرزمینی را در  دل کوه ها درک کنید. غار قوری قلعه بزرگترین و زیباترین غار آبی آسیا در شهرستان خوش آب و هوای روانسر در۶۰ کیلومتری کرمانشاه از زیباترین و با صفاترین مناطق استان کرمانشاه است که شگفت‌انگیزترین و بزرگترین غار آبی آسیا را در خود جای داده است.

اگر خواستید تلاش مردم سخت کوش روستای ساتیاری و بومگردی اش را ببینید به آنجا بروید آزاد مرادی شما را با فرهنگ مردم منطقه آشنا خواهد کرد از جاده زیبا و دیدنی باینگان دیدن کنید و در ادامه مسیر از پل سفید عبور کنید تا سفیدی آب را حس کنید.

ادامه مسیر بدهید به  روستای زحمتکش و دوست داشتنی زردویی رسیده اید، که مردمان این روستا با همت و تلاششون نام این روستا را جهانی کرده اند و همه با هم و در کنار هم مشغول فعالیت هستند. همچنین از قرآن خطی مسجد زردویی بازدید کنید و باغهای طبقاتی انار مردم را و زحمات کشاورزان سخت کوش را ملاحظه کنید می توانید برگردید.

در مسیر برگشت به طرف پاوه روستای شَمشیر که رسیدید دهها مرکز بومگردی با کردهای مهربان و آریایی آماده هستند تا قدوم شما را بر دیدگان خویش با عشق پذیرا باشند.

به روستای نُسمه که برسید دهیار آنجا جناب آقای حسینی  همه مردم روستا را به عنوان روستای نمونه گردشگری آموزش داده است تا در خدمت مردم ایران باشند و با غذای محلی و سبزیجات معطر فصل بهار، پذیرای شما باشند.

پاوه که خود بزرگترین ماسوله ایران است با مردمانی مهربان و آماده خدمت، آنها که خانه هایشان را آماده کرده اند تا میزبان دوستان خدا باشند، آنها مهمان را حبیب خدا می دانند و شما در ادامه مسیر از دیدن مناظر طبیعت به هیچ وجه خسته نخواهید شد و لذت بی پایانی برایتان خواهد داشت.

اما در ادامه راه در مسیر اورامانات گردی به نودشه هم می توانید بروید و از باغات انار دیدن کنید.

به روستای هجیج بروید، از سر ریز سد داریان که در طول سال چندین ماه این آبشار را چشم نواز می کند بازدید کنید و دریاچه سد و بومگردی آنجا را ملاحظه کنید، از چشمه بل که با یک حرکت زیبای زیست محیطی از دل دریاچه به سطح آورده شده نیز بازدید کنید. خواستید ادامه مسیر دهید جاده با پیچ و خم های فراوان و جنگل های زمرد رنگ و رودخانه های زیبا و جاری و در کنار رود سیروان خروشان شمارا به مریوان کردستان می رساند و دریاچه زریوار و بومگردی های محلی چنان شما را غرق در محبت و مهربانی خواهند کرد که نظیرش را در جایی سراغ نخواهید داشت از مریوان هم می توانید ادامه مسیر دهید به سنندج بروید و در آغوش آبیدر شبی بیارامید و از طریق فرودگاه سنندج به مقصد خود بروید. / غرب پرس

 کرمانشاه، کردستان و ایلام در غرب ایران را دریابیم و ایرانمان را بسازیم.

 گزارش سفر دکتر بهیار سلیمانی به منطقه غرب ایران ، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ فسا در دورهٔ ششم مجلس

 

منبع : پاوه پرس


ما ایرانی ها بسیاری از گنجینه های خود را نمی شناسیم و از آن غافلیم و از موهبت آن نیز بهره مند نمی شویم تا سرسبزی و طراوت می خواهیم همگی در همه فصل ها در شمال ایران ازدحام می کنیم

منبع این مقاله : :پاوه گشت
آدرس این مطلب : http://pavehgasht.ir/13/گزارش-سفر-دکتر-بهیار-سلیمانی-نماینده-دور-ششم-به-پاوه/